Massage gun: hoe gebruik je het voor pijn, slaap, stress en trainingsherstel

Als je ooit als een professional wilt herstellen van trainingen, dan moet je de massage gun kennen. Het power-drill-achtige massage gun is een favoriet van beroemdheden, professionele atleten en fitnesstrainers die erbij zweren. Het apparaat is niet zo nieuw (het werd gelanceerd in 2016), maar het is recentelijk populairder geworden, mede dankzij de fitness gemeenschap en beroemdheden die fan zijn.

Het basisconcept achter hoe de massage gun werkt, is het gebruik van percussie therapie. De trillingen en kracht die door het apparaat worden geproduceerd, zouden een aantal voordelen hebben, waaronder pijnverlichting, groter bewegingsbereik, verminderde spierstijfheid en spierpijn en een snellere hersteltijd na trainingen.

Maar als je ooit de kans hebt gehad om een massage gun of een ander soortgelijk apparaat voor percussie therapie te proberen, is de kans groot dat je een beetje in de war bent over hoe je het precies moest gebruiken. Om het meeste uit je massage gun te halen, is het belangrijk om te weten hoe je hem moet gebruiken. 

Hoe je de massage gun gebruikt voor een beter herstel

De massage gyn helpt bij het verwijderen van melkzuur uit de spieren die je tijdens het sporten vermoeid hebt, wat het ideaal maakt voor herstel tijdens je training. Dat is wat andere technieken, zoals massage of foam rollen, ook beogen, maar percussie therapie kan helpen om een ​​effectiever resultaat te produceren, en in minder tijd.

De massage gun kan ook een oplossing zijn voor mensen die te gevoelig zijn voor diepe weefselmassages, aangezien het apparaat een soortgelijk effect kan hebben zonder de diepe druk die voor sommige mensen ongemakkelijk of pijnlijk kan zijn.

Dus hoe en wanneer moet je een massage gun gebruiken om je te helpen herstellen van een training? Als het op herstel aankomt, is het het beste om het direct na de training je massage gun te gebruiken. Ik raad aan om de massage gun, direct na de training, minstens twee minuten te gebruiken op de spieren waarvan je denkt dat ze pijn gaan doen. 

Om een ​​spier te behandelen, adviseren we je om het apparaat langzaam over pijnlijke spieren (of spieren waarvan je denkt dat ze later pijnlijk zullen zijn) gedurende maximaal twee minuten op elk gebied te bewegen. Je hoeft niet veel druk uit te oefenen om resultaten te krijgen - de massage gun doet het werk voor je.

Als je op zoek bent naar meer intensiteit, raden we je aan om de opzetstukken van het apparaat te vervangen (die verschillende oppervlakken hebben - hoe kleiner het gebied, hoe intenser. 

Hoe een massage gun te gebruiken voor algemene spanning, stress en slaap

De massage gun kan je helpen om algemene spanning en stress te verminderen en je zelfs beter te laten slapen door het zenuwstelsel te ontspannen. Gebruik de massage gun twee minuten voor elke spiergroep, voordat je gaat slapen. (armen, buikspieren, benen, nek en schouders). 

Voor algemene spanning kun je het apparaat gedurende twee minuten op gespannen of gespannen spieren gebruiken om stress te verminderen. Als je een pijnlijke knoop hebt in een bepaald gebied, raden we je aan om rond het gebied te werken met de demperbevestiging, in plaats van direct op de knoop.

Je kunt dan proberen om het standaard hulpstuk snel op de knoop te gebruiken (niet langer dan drie seconden). Je wilt dit echter niet te vaak doen, geef het gebied een kans om ongeveer 24 uur te rusten en dan kun je het herhalen.

Hoe je de massage gun gebruikt om je spieren voor te bereiden op een training

Hoewel de massage gun vooral bekend staat om zijn gebruik na een training, kun je hem ook vóór of tijdens de training gebruiken om je trainingsprestaties te verbeteren. Volgens fysiotherapeuten kan het gebruik van de massage gun voor de training, zorgen voor betere resultaten, een beter herstel en een minder grote kans op letsel. 

Experts raden je aan om het apparaat voor je training 30 seconden lang op de spieren te gebruiken die je wilt gaan trainen. Je kunt de massage gun ook tijdens een training gebruiken om het herstel te versnellen, spieren die 'slapen' te activeren en de bloedsomloop te verbeteren voordat je de volgende set uitvoert. Een voorbeeld is het nemen van pauzes tussen sets squats om de massage gun 15 tot 30 seconden op de bilspieren te gebruiken om die spieren actief te houden wanneer je je volgende set squats doet.

Wat je niet moet doen met een massage gun

Ten slotte, hoewel de massage naast herstel nog vele andere toepassingen heeft, zijn er enkele veiligheidsmaatregelen waarmee je rekening moet houden. Ten eerste moet je voorzichtig zijn bij het gebruik van een massagegeweer bij spierverstuikingen, verrekkingen, ontstekingsgerelateerde verwondingen of gebroken botten. Het is het beste om je arts te raadplegen voordat je een massage gun of vergelijkbaar apparaat gebruikt als je verwondingen of chronische gezondheidsproblemen hebt. We raden je ook aan om een ​​arts te raadplegen als je zwanger bent.

 

Relevante informatie

Koopgids: Tips bij het kiezen van een suspension trainer

Als je spieren wilt opbouwen, je flexibiliteit, balans en stabiliteit wilt vergroten en zelfs een goede cardiotraining wilt krijgen, dan is een suspension trainer een geweldige alles-in-één tool waarmee je je fit traint. Het kost maar een paar sAls je spieren wilt opbouwen, je flexibiliteit, balans en stabiliteit wilt vergroten en zelfs een goede cardiotraining wilt krijgen, dan is een suspension trainer een geweldige alles-in-één tool waarmee je je fit traint. Het kost maar een paar s...

Lees meer

Klantenservice

Maandag t/m vrijdag, 09:00-16:00
034 - 674 90 60