6 redenen om de power sledge in je training te gaan gebruiken

Het gebruik van de power slegde bij atletiektraining is niet nieuw, en dat is zeker niet zonder reden. De slee is er in verschillende soorten en maten, waardoor een breed scala aan oefeningen mogelijk is om aan de behoeften van de atleet te voldoen. De power sleds kunnen worden getrokken, geduwd of gesleept. Bij de power sled kun je gewicht toevoegen om de oefeningen nog effectiever te maken, of het nu gaat om krachtontwikkeling, spieruithoudingsvermogen of aerobe training. Sinds 2011 is de power sled een onderdeel van de CrossFit Games, dit komt niet alleen door zijn veelzijdigheid maar ook door de intenstiteit. De slee maakt je stukken fitter. Maar hoe? Eerst een stukje geschiedenis achter het apparaat.

Oorsprong en gebruik

De inspiratie voor sled training is terug te herleiden uit de Scandinavische houtkapindustrie, waar houthakkers geen andere keus hadden dan gekapte bomen uit de bossen te slepen. Door dit zware werk ontwikkelden de mannen krachtige benen en onderruggen, wat misschien verklaart waarom Finse gewichtheffers bekend staan ​​om hun sterke deadlift. Het duurde niet lang voordat sled training zijn weg vond naar atletiek - bij de sport bobsleeën, waarbij atleten een bobslee over een ijsbaan duwen, werd de power sledge al gauw gebruikt als trainingsattribuut. De sleeën zijn nu een veel voorkomend verschijnsel in voetbal- en rugby trainingsprogramma's en worden ook gebruikt door sprinters en CrossFitters.

De fitness sleds zijn in de loop der jaren geëvolueerd en zijn er nu in verschillende soorten en maten. De meest voorkomende is de prowler slee, die traditioneel in twee uitvoeringen wordt geleverd. De ene heeft een stevige metalen plaat met een opstaande voorkant, de andere gebruikt twee parallelle geleiders. Beiden hebben één of meer verticale palen waarop gewichten kunnen worden geladen. Daarnaast beschikken de meeste power sleds over een lus waar je touwen aan kunt bevestigen..

Dit is waarom je met een power sled moet trainen

Verbetert de acceleratie

Het verbeteren van de acceleratie is in veel sporten cruciaal, daarom wordt sled training zo hoog gewaardeerd bij veel sporten. Een studie uit 2012, gepubliceerd in het Journal of Strength and Conditioning Research, vergeleek de effecten van een sled training en sprint trainingsprogramma met traditionele sprint training over 10 en 30 meter afstanden met professionele rugby union-spelers. De atleten werden verdeeld in twee groepen, de ene met traditionele sprinttraining en de andere met het gecombineerde sled trainingprogramma. Aan het einde van het onderzoek resulteerden beide trainingsprotocollen in veel snellere sprinttijden van 10 en 30 meter. Maar vergeleken met de basistijden produceerde de sled groep veranderingen van -2,4% (10 meter) en -2,5% (30 meter), vergeleken met respectieve veranderingen van -1,1% en -1,2% in de traditionele sprintgroep. Wanneer het lichaam routinematig tegen weerstand moet werken, moet het bij elke herhaling harder vuren: in dit geval bij elke stap. Bij herhaaldelijk gebruik van de slee lijkt het erop dat het zenuwstelsel van een atleet kan leren om steeds harder kracht te zitten tijdens sprints. 

Ontwikkelt functionele kracht

Bij het slee-werk worden talrijke spieren en gewrichten gepushed om functionele  bewegingen uit te voeren.De armen en benen werken samen om de beweging te coördineren. Daarnaast moeten je core spieren constant onder spaning zijn om je lichaam stabiel te houden.

Veelzijdig

Bij CrossFit draait het allemaal om constant gevarieerde bewegingen, maar dat betekent niet dat het werk aan de halters en pull-up rig zo nu en dan niet een beetje eentonig kan worden. Wat is een betere manier om je programmering door elkaar te halen en een beetje plezier te hebben dan met een slee te trekken en te duwen?

Actief herstel en blessurepreventie

De powersled is echt beter dan traditionele vormen van cardio. Het is namelijk een low-impact toestel, hierdoor is het beter voor je gewrichten en geeft sled training dus minder kans op letsel. Omdat sled training alleen een concentrische beweging heeft, is het een geweldige manier om je spieren te trainen zonder ze te veel te beschadigen. Maar dat betekent niet dat slee-werk eenvoudiger is dan tillen - iedereen die ooit heeft getraind of met een slee, weet dat het verwoestend kan zijn.

Geweldig voor conditionering

De praktijk van het trekken en duwen van iets voor tijd, afstand of herhalingen is net zo trouw aan de kernprincipes van CrossFit en fitness als maar kan. Als de slee licht is, kun je proberen zo hard mogelijk te sprinten met de zuignap en hij zal verbranden. Als het zwaar is, lijdt het geen twijfel dat je spieruithoudingsvermogen door het dak gaat na een paar sessies van 50 meter duwen met de slee.

Vetverbranding

De training zorgt voor veel verzuring (lactaat opbouw). De verzuring tijdens de training zorgt voor een groeihormoonpiek. Groeihormoon heeft als eigenschap dat het spieren opbouwt en (mede hierdoor) vetverbranding stimuleert. Ook zorgt groeihormoon voor de groei van nagels, haren en collageen (huid). Het mag daarom met recht een verjongingshormoon genoemd worden!

Opzoek naar een power sled? Bekijk dan het aanbod op Sportbay.nl!

Relevante informatie

Koopgids: Tips bij het kiezen van een suspension trainer

Als je spieren wilt opbouwen, je flexibiliteit, balans en stabiliteit wilt vergroten en zelfs een goede cardiotraining wilt krijgen, dan is een suspension trainer een geweldige alles-in-één tool waarmee je je fit traint. Het kost maar een paar sAls je spieren wilt opbouwen, je flexibiliteit, balans en stabiliteit wilt vergroten en zelfs een goede cardiotraining wilt krijgen, dan is een suspension trainer een geweldige alles-in-één tool waarmee je je fit traint. Het kost maar een paar s...

Lees meer

Klantenservice

Maandag t/m vrijdag, 09:00-16:00
034 - 674 90 60